NIEUWS/nieuwsarchief
 
FILM: THE RAILWAYMAN NAAR HET BOEK VAN ERIC LOMAX
geplaatst 11 december 23 maart en 11 april
   
The railway man, gebaseerd op het verhaal van de Britse legerofficier Eric Lomax. Lomax werd in de Tweede Wereldoorlog gemarteld door de Japanners tijdens de aanleg van de  "Death Railway". (de Birma Siam spoorlijn) Decennia later gaat Lomax op zoek naar zijn martelaars en zweert hij wraak.
Acteurs o.a. en
 
klik hier voor trailer.
 
 

 

In januari 1942 vielen de Japanners de Britse kolonie Birma (nu Myanmar) binnen. Rangoon viel in maart. Met versterkingen van geallieerde Thaise troepen en Japanse troepen die beschikbaar kwamen na de inname van Singapore konden de Japanners vervolgens binnen enkele maanden het grootste deel van Birma innemen. Een chaotische terugtrekking van de Britse en Chinese verdedigers naar India en China volgde. De Japanners begonnen in 1943 met de bouw een spoorweg van Bangkok naar Rangoon om makkelijk troepen aan te kunnen voeren voor een invasie van India. Deze Dodenspoorlijn was de inspiratie voor de film The Bridge on the River Kwai.
 
Building Burma's Death Railway Moving Half the Mountain BBC Documentary 2014
 
De Dodenspoorlijn (Death Railway), ook wel Birma-spoorlijn of Birma-Siamspoorweg, is de bijnaam gegeven door geallieerde krijgsgevangenen in de Tweede Wereldoorlog aan de spoorlijn die zij gedwongen werden aan te leggen tussen Nong Pladuk in Thailand en Thanbyauzayat in Myanmar (Birma). Het werk aan de spoorlijn begon in juni 1942 en werd 16 maanden later voltooid, ondanks berekeningen van Japanse ingenieurs dat het minimaal 5 jaar zou duren om de 415 kilometer lange en 1 meter brede spoorlijn aan te leggen. De Japanners maakten hiervoor op grote schaal gebruik van dwangarbeid.
 
Tijdens de aanleg stierven per dag gemiddeld 200 arbeiders; 15 000 krijgsgevangenen stierven aan uitputting, ziekte en ondervoeding. Onder hen waren 7 000 Britten, 4 500 Australiërs, 131 Amerikanen en bijna 3 000 Nederlanders. Onder de westerse krijgsgevangenen waren veel KNIL-militairen en Nederlanders uit toenmalig Nederlands-Indië. Ook stierven ongeveer 100.000 Thaise en Indonesische Romoesja's en ook Birmaanse en Maleisische dwangarbeiders bij de aanleg door het moeilijke gebied. Na de voltooiing van de spoorweg in december 1943 bestond het werk uit onderhoud en reparatie van schade door geallieerde bommenwerpers. De werkkampen lagen vaak naast vitale punten van de spoorweg, waardoor bombardementen ook veel slachtoffers en gewonden onder de dwangarbeiders veroorzaakten.
 
De doden, die aanvankelijk langs de spoorweg werden begraven, zijn later (her)begraven op drie erevelden: Chungkai en Kanchanaburi in Thailand en Thanbyuzayat in Birma. Deze werden aangelegd op initiatief van de Commonwealth War Graves Commission, de Britse zusterorganisatie van de Nederlandse Oorlogsgravenstichting.
 
INDISCH HERINNERINGSCENTRUM

"VETERANEN ONDER INDRUK VAN 'THE RAILWAY MAN'

 
Eric Lomax, net als Wim Kan ook een van de overlevenden, werd door de Japanners gefolterd bij de aanleg van de Birma-Siam spoorlijn. 50 jaar later ontmoette hij één van zijn folteraars. 
 
"Wellicht dat dit document er aan zal bijdragen dat toekomstige generaties een beter beeld krijgen wat daar gebeurde. Zoals Felix Bakker aangeeft: 'een aanrader voor elke middelbare scholier in het kader van de geschiedenislessen"
 
"Het boek The Railway Man' staat in de Top Tien van favoriete veteranenboeken, samengesteld door de lezers van het veteranenblad Checkpoint."
 
"Het boek The Railway Man staat in de Top Tien van favoriete veteranenboeken, samengesteld door de lezers van het veteranenblad Checkpoint.  Het boek is in het Nederlands verkrijgbaar; De spoorwegman"
 
"Zie ook: Facebook pagina Researching FEPOW HIstory."
 
 

 

 

 
 
Stichting vrienden van Bronbeek
Koninklijk Tehuis voor Oud-militairen en Museum KTOMM Bronbeek 
     
mail: svvb@kpnmail.nl
                                                                    
SVVB
 
 
 @ SVVB